Hodepine

7 råd som kan forebygge og lindre hodepine

De aller fleste av oss opplever hodepine fra tid til annen. Grad og omfang varierer riktignok fra person til person, men de fleste hodepiner kan forebygges ved hjelp av enkle endringer når det kommer til kosthold og livsstil.

Vi skiller hovedsakelig mellom to grupper av hodepiner: Primær hodepine, som innebærer at hodepinen er en sykdom i seg selv, og sekundær hodepine, hvor hodepinen skyldes en annen sykdom. De fleste rammes av primær hodepine, hvor de to vanligste er migrene og spenningshodepine. Sistnevnte er den vanligste formen for hodepine blant nordmenn. Smerten oppleves som jevnt pressende, og kan kjennes i begge sider av hodet – enten i tinningene og/eller fra midten av hodet og nedover nakken. Smertenivået er mild til moderat, og vil vanligvis ikke forverres av fysisk aktivitet.

Hvert tilfelle av hodepine eller migrene er individuelt, og langvarige smertesymptomer bør alltid følges opp av en lege. Det finnes likevel noen livsstilsendringer som kan forebygge eller lindre smertene. Her har vi samlet 7 gode råd som kan hjelpe deg å få bukt med hodepinen.

Sørg for at du får nok søvn

Søvn tar ikke bare vare på skjønnheten, den tar også vare på den generelle helsen din. En omfattende studie, med over 1200 deltakere ved Headache Center i Atlanta i USA, viste at mindre enn seks timer søvn i snitt kan forårsake alvorlige og hyppigere hodepineplager. Sørg derfor for at du har gode rutiner på søvnrytmen, og at du får mange nok timer søvn hver natt.

Spis regelmessig

Uregelmessige måltider, eller å hoppe over måltider, er en annen faktor som kan føre til hodepine. Når du ikke får i deg nok blodsukker, vil kroppen frigjøre insulin for å kompensere for tapet – noe som kan føre til hodepine. Får ikke kroppen riktige mengder vitaminer, mineraler og andre viktige næringsstoffer, kan dette også føre til hodepine. For å forebygge hodepine er det derfor viktig at du sørger for et balansert og variert kosthold.

Trening og meditasjon

Trening, og spesielt kondisjonstrening, skal ha en god og lindrende effekt på hodepine, uten av man vet helt hvorfor. Sannsynligvis er det en kombinasjon av flere faktorer. For det første sørger mosjon og bevegelse for at kroppen skiller ut smertestillende endorfiner. I tillegg er trening avspennende, noe som gjør at avspenningstrening som yoga og meditasjon kan virke lindrende på hodepinen. Spenningshodepine kommer nemlig ofte av stress.

Det kan også være verdt å vite at migrene ofte blir verre av fysisk aktivitet, mens spenningshodepine blir bedre. Har du allerede fått vondt i hodet, er det altså ikke sikkert at en joggetur vil være den beste medisinen, men jevnlig trening og bevegelse vil absolutt være forebyggende i lengden. Trening bidrar også til bedre søvn, noe som også er en forebyggende faktor.

Få i deg nok olje 

Fisk og fiskeolje har en bevist positiv effekt på hodepine. Særlig fettsyrene omega 3 og omega 6 kan ha en langsiktig virkning på hjernens kjemi, slik at migreneanfallene blir færre. Ved å ha et kosthold med lite karbohydrater og mye sunt fett, kan du stabilisere blodsukkeret, og dermed redusere risikoen for hodepine.

Vær bevisst på temperaturen

Værskifter og temperaturendringer kan være en trigger når det kommer til hodepine. Særlig hetebølger og fuktighet kan være problematisk. Forskere ved Beth Israel Medical Center i Boston fant ut at risikoen for hodepine øker med 7,5 prosent for hver femte grad lufttemperaturen stiger. Grunnen til dette er at endringer i atmosfæren påvirker den kjemiske produksjonen i hjernen.

For lavt inntak av magnesium? 

Forskere ved New York Headache Center hevder at halvparten av pasientene med migrene har for lavt nivå av magnesium i kroppen. Også lege og ernæringsekspert Fedon Lindberg mener at magnesium nesten alltid er involvert i hodepine. Så lenge man har en normal nyrefunksjon, kan man forsøke et tilskudd av magnesium. Anbefalt dose er i så fall 500-600 mg før du legger deg om kvelden. Sistnevnte fordi magnesium har en beroligende og søvndyssende effekt.

Vær forsiktig med medikamentbruken

Dersom du sliter med hyppige og smertefulle hodepineanfall, bør du oppsøke en lege for å finne ut av årsaken og eventuelle løsninger. Reseptfrie smertestillende kan være en passende midlertidig løsning ved sterke smerter, men bør aldri bli en fast løsning på problemet. Regelmessig bruk av legemidler kan faktisk føre til såkalt pillehodepine – og dermed gjøre vondt verre.