Disse inkassoreglene må du kunne

Mange mindre bedrifter velger å gjøre inkassoprosessen selv. Dette kan du fint gjøre, så lenge du følger de formelle kravene og opprettholder god inkassoskikk.

Kravene hjelper deg ikke bare til å følge loven, men sørger også for at bedriften din får en god og effektiv inkassoprosess. Slik bevarer du også kundeforholdet. Samtidig kan det være verdt å merke seg at inndrivelse av fordringer på egenhånd fungerer best om du har tid til å følge opp sakene raskt. Har du ikke det, kan det være lurt å kontakte et inkassobyrå. Jo lengre tid det tar for å få inn pengene, desto større sannsynlig er det nemlig for at saken forblir uløst.

Her har vi listet opp noen inkassoregler det er verdt å merke seg:

Inkassovarsel

Første steg i inkassoprosessen er et inkassovarsel. Denne kan bedriften fint sende selv, men det er noen formelle krav man må følge. Først og fremst skal varselet være skriftlig. Du kan sende dette som digital post også, men ikke som e-post. Fristen for å ha betalt må også være utløpt, og den nye betalingsfristen må være på minst 14 dager.

Du kan velge å sende et inkassovarsel uten å ha sendt purring først. Da må du bare passe på at det er gått minst 14 dager siden den opprinnelige betalingsfristen. Et inkassovarsel må videre gi opplysninger om hva kravet gjelder og hvor stort det er. Maksimal sats for inkassovarsel er satt til 70 kroner, per 01.01.2017.

Husk at du kun kan kreve gebyr av samme krav opptil tre ganger. Det kan enten være to purringer og en betalingsoppfordring, eller en purring, et inkassovarsel og en betalingsoppfordring.

Betalingsoppfordring

Dersom et inkassovarsel ikke betales, kan du sende beløpet videre til inkasso. Før den tid må du sende en betalingsoppfordring. Husk at også denne tidligst kan sendes 14 dager etter at inkassovarslet ble sendt, og på samme måte som inkassovarslet skal denne ha en betalingsfrist på 14 nye dager.

En betalingsoppfordring skal inneholde skyldners navn, informasjon om hva kravet gjelder, en spesifikasjon av opprinnelig beløp og eventuelle ekstrautgifter, konsekvenser ved manglende betaling og retten til nemndsbehandling. Maksimal sats for betalingsoppfordring er satt til 210 kroner, per 01.01.2017.

Kunden betaler fortsatt ikke, hva nå?

Dersom pengene fortsatt ikke er kommet inn, kan et inkassobyrå sette en betalingsanmerkning. Det er verdt å merke seg at dette kun gjelder bedriftskunder, privatpersoner har enda større beskyttelse.

Andre alternativer er rettslig pågang. Få et inkassobyrå eller en namsmann til å kartlegge hvilke verdier som eventuelt kan brukes til å betale eller begjære skyldner konkurs. Ønsker du å gå videre med en av disse alternativene, bør du kontakte et inkassobyrå. Det kan være vanskelig å spå hva som er det lureste trekket, eller om det i det hele tatt er lønnsomt å gå videre i innkrevingsprosessen dersom du ikke er ekspert på inkasso. Her er et inkassobyrå til uvurderlig hjelp. Sier skyldner seg i tillegg uenig i kravet, vil det foreligge en tvist. Da er du nødt til å ta saken til forliksrådet, noe som kan bety rettsomkostninger. Her har inkassobyrået den kunnskapen og innsikten som kreves for å vurdere om det istedet er kostnadsmessig smart å tapsføre kravet.