Online retail

Fremtiden for online retail

Av Patrick Foot, finansskribent

De to langvarige lederne i aksjemarkedet i denne sektoren – eBay og Amazon – ble overskygget av nykommeren Alibaba. eBay kunngjorde en splittelse som ser ut til å endre sin virksomhet dramatisk ved utgangen av året. Amazon hadde muligens sin største flopp hittil, Fire Phone. Også mindre britiske konkurrenter vil se tilbake på et urolig år: ASOS måtte stri med en stor brann i en av deres lagerbygninger og måtte utstede tre resultatvarsler i løpet av året.

De som er interessert i aksjetrading kan lure på om dette var et tilfelle av annus horribilis for de ledende selskapene i online retail, eller om vi nå står overfor en fremtid der deres posisjon i sektoren står overfor trussel etter trussel.

De gode nyhetene for Amazon og eBay er at det er usannsynlig at det kommer en ny Alibaba med det første. Børsnoteringen til Alibaba tok tittelen som historien største, etter at de hentet inn over $25 milliarder tilbake i september, med en prising på $230 millarder.

Det er en sjeldenhet å se et selskap flyte på toppen av det amerikanske aksjemarkedet, men det har så langt vært få tegn til at Alibaba har blitt «overhyped». Etter en kortvarig korreksjon i de første ukene på markedet, vokste Alibaba med nye 25% i verdi, og var verdt mer enn $255 millarder før årsskiftet. 17 meglere på IG sin plattform rater den som kjøp, 15 som sterk kjøp; ingen anbefaler å selge aksjen.

Alibaba sitter komfortabelt på topp 10 av selskapene i USA rangert etter market cap, og kampen mellom den kinesiske e-handel giganten og den amerikanske forhandleren Wal Mart i 2015 ser spennende ut. Wal Mart er i dag verdt rundt $20 milliarder mer. Alibaba kom til denne posisjonen ved å utnytte de massive mulighetene ved utbredelsen av internett i Kina, men sjansene for at et annet selskap kopierer suksessen er liten.

Det ser heller ikke ut til at Alibaba får særlig med konkurranse fra Amazon eller eBay på hjemmebane. Jack Ma har tidligere uttalt at Alibabas suksess er replikèrbar i andre fremvoksende økonomier, hvor India er det beste eksempelet, istedenfor utviklede, tech-ledende økonomier.

Men det betyr ikke at konkurransen i retail-sektoren dør ut. For i lang tid har det største tech-selskapene i USA prøvd å grave til seg hverandres markedsandeler. Til tross for noen forsøk på å samarbeide, ser det ikke ut til at denne situasjonen kommer til å dø ut med det første.

Gitt denne situasjonen blir konkurransen mellom eBay og Amazon enda mer fremtredende. eBay vil komme til å miste signifikante inntekter etter den skiller seg fra PayPal, og mange tror at PayPal er den sterkeste delen av virksomheten. Riktignok vokser PayPal mye raskere enn eBay, med inntekter som øker dobbelt så fort som inntektene til det internettbaserte auksjonshuset. Mange investorer tviler på eBays` evne til å konkurrere på egenhånd – på tampen av året må de bevise at de tar feil.

Amazon har også en jobb å gjøre for å overbevise investorene om at de er en verdig investeringskandidat for dette året. I lang tid var selskapet i stand til å ignorere aksjonærene takket være voldsom vekst og dominans i markedet. Men i 2014 bremset veksten, og endte året 20% ned.

For øyeblikket er det ingenting som er alarmerende. Men etter år med relativ lite utfordret markedsdominans, har eBay og Amazon noe å bevise i de kommende månedene.

Denne informasjonen er utarbeidet av IG, forretningsnavnet til IG Markets Limited. I tillegg til disclaimeren nedenfor, inneholder ikke denne siden oversikt over kurser, eller tilbud om, eller oppfordring til, en transaksjon i noe finansielt instrument. IG påtar seg intet ansvar for handlinger basert på disse kommentarene og for eventuelle konsekvenser som et resultat av dette. Ingen garanti gis for nøyaktigheten eller fullstendigheten av denne informasjonen. Personer som handler ut i fra denne informasjonen gjør det på egen risiko. Forskning gitt her tar ikke hensyn til spesifikke investeringsmål, finansiell situasjon og behov som angår den enkelte person som mottar dette. Det er ikke utarbeidet i samsvar med lovens krav for å fremme uavhengighet av investeringsanalyse og som sådan er ansett av å være markedsføringskommunikasjon. Selv om vi ikke er hindret i å handle i forkant av våre anbefalinger, ønsker vi ikke å dra nytte av dem før de blir levert til våre kunder.